lördag 17 december 2011

Lucka nr 17, Berätta om hur en perfekt dag ser ut för dej

Du lägger dej på min arm och gosar, din varma mjuka kropp tätt mot min. Jag vänder på mej fotfarande sovandes och öppnar ena ögat. Dina blå ögon lyser in i mina, stora o klara. Du lägger din lilla hand på min kind och viskar maamaaa, sådär sakta och tyst som du alltid brukar. Vi ligger där o myser, lillan ligger på andra sidan och snusar gott. snart spritter det i dina ben och du hoppar upp o ner...vill att vi ska gå ner och leka.

Min man stökar och bökar i köket. Jag känner doften av kaffe. Efter en lång och livfull frukost går vi ut på äventyr pappa, mamma, liten son och bebisdotter. Det är kallt, solen lyser och världen är glittrande vit. Hela dagen gör vi bara roliga saker, skrattar så vi får ont i magen. På eftermiddagen lämnar vi våra glada och nöjda barn hos min snälla mamma för några timmar. Jag och mannen åker hem. Lagar lite god mat tillsammans, i bakgrunden hörs någon trivsam musik. Vi pratar och pratar. Tar igen allt prat som inte hinns i vardagen. Planerar roliga saker också och stora planer. Tiden flyger och vi hämtar barnen igen. Går igenom vår kvällsprocedur med tandborstning av små vita tänder. Massor med blöta pussar. Lite kurragömma. Lent babyhår mot kinden. Rund kind med skrattgrop som måste pussas...Och sedan tystnad och en liten utandning, dom somnade idag igen. Sedan mysa lite i soffan, knapra på något gott och uppskatta varje sekund. Är det en riktigt perfekt dag så målar eller ritar jag på kvällen också. Sedan får vi sova hela natten lång. (Och den är extra lång!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar